Jaunumi

Jaunais BMW C Evolution

Stratēģija, izstrādes fāzes un transportlīdzekļa īpašības

Prasības pret individuālo mobilitāti un tās attīstības scenārijiem nākotnē ir piedzīvojušas dramatiskas pārmaiņas – īpaši lielpilsētās. Vairāk nekā jebkad agrāk individuālo mobilitāti definē tās ilgtspēja. Augošs transportlīdzekļu skaits, kāpjošas enerģijas izmaksas un cenas, aizvien stingrākas prasības pret CO2 izmešiem pilsētu centros un atsevišķās zonās – tie ir neatvairāmi nākotnes izaicinājumi.

BMW Group izprot šo problēmu nozīmīgumu un izstrādā sērijveida produktus, kas atbildīs šodienas un rītdienas individuālās mobilitātes vajadzībām. Esot neatņemamai BMW grupas daļai, BMW Motorrad pēta individuāla transporta problēmas un klientu prasības, lai radītu piemērotus risinājumus. Šajā kontekstā BMW Motorrad ir paplašinājis darbību, esošajam produktu klāstam pievienojot jaunu līniju Urban Mobility, kuras pirmie pārstāvji – Maxi-Scooter modeļi C 600 Sport un C 650 GT – debitēja 2011. gadā.

Sekojot BMW grupas ilgtspējas stratēģijai, BMW Motorrad tiecas izzināt tuvākās nākotnes elektriskās mobilitātes perspektīvas, īpaši pilsētas vidē. Līdzīgi kā to paveica BMW automobiļu grupa ar BMW i programmu, BMW Motorrad ir paātrinājusi divriteņu transporta konceptu un ar tiem saistīto servisu izstrādi, vienlaikus dodoties iedvesmojoša dizaina un jaunas luksusa filozofijas meklējumos.

Tieši tāpēc jau tuvākajā nākotnē BMW Motorrad laidīs klajā atbilstīgi augstas kvalitātes produktu. Konceptmotorollers E-Scooter pirmoreiz publikai tika demonstrēts BMW Motorrad Inovācijas dienās 2011, parādot, kāds izskatās programmas pirmais solis. Ierobežotās dinamikas un nobraukuma dēļ skūteru ar tīru elektrisko piedziņu līdz tam uzskatīja par piemērotu ekspluatācijai vienīgi pilsētu centros. Tomēr, parādoties ilgtspējīgas tehnoloģijas risinājumiem, konceptrollers E-Scooter jau debijas brīdī rādīja, ka šāda transporta darbības areāls pieaug. Pirmajai izstrādes fāzei sekoja nākamā, un jau Frankfurtes motošovā dienasgaismu ieraudzīja jauns konceptuālais motorollers – BMW Concept E. Tas iemiesoja nākotnes e-skūtera estētisko vīziju.

Programmas trešā izstrādes fāze patlaban turpinās ar C Evolution: BMW Motorrad publikas uzmanībai piedāvā sērijveida ražošanai gandrīz gatava motorollera prototipu, kas jau drīz varētu nonākt tirgū. Nākotnes divriteņu transports tiek uztverts kā tāds, kas kalpo braucieniem starp pilsētas perifēriju un centru, tāpēc tā izstrādē tika izvirzītas divas nozīmīgas prasības: veiktspējas parametri, kas to padarītu līdzīgu Maxi-Scooter modeļiem ar iekšdedzes motoru, un garu nobraukumu reālos ekspluatācijas apstākļos.

Pašreiz izmēģinājuma braucienus veic pieci C Evolution skūteri, tādējādi liekot pamatus plašākai BMW Motorrad e-mobilitātes izziņai un pieredzei divriteņu transporta laukā. BMW arī izmantoja un izmanto vairākus populārus pasākumus, vairojot e-skūtera atpazīstamību, popularizējot tā lietošanas ieguvumus, kā arī gatavojot tirgu elektriskā transporta produktiem. Šajā pilotfāzē e-skūteri tiek ekspluatēti reālos apstākļos, vidē, kas skūteriem ir dabiska. Cits programmas aspekts ir izpētīt infrastruktūru, kā arī biznesa iespējas, piemēram, tās, kas saistītas ar transporta īstermiņa nomu.

P90099416.jpg

 

C Evolution īsais pārskats:

  • inovatīva elektriskā piedziņa ar ūdens dzeses motoru, zobsiksnu un planetāro pārvadu;
  • 11 kW nominālā jauda (saskaņā ar ECE R85 standartu), 35 kW maksimālā jauda;
  • maksimālais ātrums 120 km/h;
  • pateicoties ietilpīgai baterijai, darbības distance līdz 100 km;
  • īpaši lielas ietilpības augstsprieguma baterija (8 kWh) ar inovatīvu dzesēšanu;
  • inteliģenta kinētiskās enerģijas rekuperācija, motorolleram ripojot vai bremzējot;
  • īss uzlādes laiks;
  • sinerģijas efekts, pārņemot BMW pieredzi e-auto izstrādē un to drošībā;
  • hibrīdšasija ar parocīgu motorollera vadību, pateicoties zemam smaguma centram;
  • jaudīgas bremzes ar ABS;
  • vieglas Metzeler Feelgreen riepas;
  • daudzfunkciju TFT instrumentu panelis un diožu dienas gaitas gaismas;
  • inovatīvs krāsu un dizaina koncepts.

 

Tehnoloģijas un dizains

Elektriskā veiktspēja iekšdedzes motoru līmenī

Attīstot 11 kW nominālo jaudu un 35 kW maksimālo jaudu, C Evolution elektromotors ir pietiekami jaudīgs, lai varētu runāt par patiesu braukšanas prieku. Maksimālais ātrums ir elektroniski ierobežoti 120 km/h. Skūters lieliski tiek galā ar braukšanu pa autostrādi, un apdzīšanas manevri tam nesagādā problēmas pat ar diviem cilvēkiem uz borta. Tas arī spējīgs uzsākt gaitu stāvās nogāzēs pret kalnu, pat ja braucējam līdzi ir pasažieris. Ja vērtē ieskriešanās dinamiku, tā ir līdzvērtīga konkurentu maksiskūteriem ar motora darba tilpumu virs 600 cm3.

Salīdzinot ar iekšdedzes motoriem, e-skūters piedāvā noteiktas priekšrocības, īpaši tas izpaužas nelielos ātrumos. Pateicoties rūpīgi izstrādātiem elektriskā motora vadības algoritmiem, skūters braucēja komandām atsaucas momentāni. Ieskrienoties paātrinājums ir vienmērīgs un viegli prognozējams, kas tā ne vienmēr ir ar iekšdedzes motoriem un to sajūgiem.

P90099423.jpg

 

Elektriskais nobraukums līdz pat 100 km, pateicoties ietilpīgai baterijai

Ar 8 kW ietilpību baterija nodrošina ievērojamu enerģijas ietilpību un nobraukumu līdz pat 100 km ar vienu uzlādi. Tas nozīmē, ka no izmešiem brīva braukšana pilsētvidē ir absolūti iespējama. Kā tas redzams vēl citās sfērās, BMW Motorrad sekmīgi pārņem pieredzi un tehniku, kas uzkrāta BMW automobiļu nodaļā. Piemēram, C Evolution ir izmantoti tie paši litija jonu baterijas moduļi, ko uzstāda elektriskajā modelī BMW i3. Šeit izstrādātāji īpašu uzmanību pievērsuši tam, lai moduļiem piemistu augsta kvalitāte un spēja ilgstoši kalpot, nodrošinot, ka tie funkcionēs daudzu gadu garumā un arī zemās temperatūrās.

Viena no lielākajām problēmām, ko nācās risināt izstrādes gaitā, bija optimāla augstsprieguma baterijas dzesēšana. No vienas puses, nebija pieļaujamas pārāk zemas temperatūras, jo tās palielinātu šūnu pretestību un samazinātu jaudu. No otras puses, nebija pieļaujama arī pārāk augsta temperatūra, jo tā negatīvi ietekmētu baterijas šūnu ilgmūžību.

Elektriskajos automobiļos šim nolūkam izmanto dzesēšanas šķidrumu, bet vietas un svara taupīšanas nolūkā C Evolution dzesēšanai izmanto gaisu. Karstums, ko rada baterija, tiek aizvadīts, izmantojot pārdomātu ventilācijas sistēmu. Temperatūras režīma tālākai uzlabošanai baterijas pamatnei ir garenvirzienā novietotas dzesēšanas ribas.

Tomēr baterijas korpuss pilda sarežģītāku lomu, un vēl bez šūnu izvietošanas tam ir jāuzņem visa vadības elektronika, kas monitorē izlādi, uzlādi un šūnu stāvokli, un jākalpo arī kā nesošajai konstrukcijai.

P90099429.jpg

 

Inovatīva elektriskā piedziņa un motors ar šķidruma dzesēšanu

C Evolution piedziņa ir īstenota, izmantojot aizmugures svirā iebūvētu transmisiju. Motors ir savienots ar baterijas bloku un integrēts svirā. Pateicoties nelielam attālumam starp elektriskā motora asi un piekares sviras stiprinājuma punktu, ir minimizēts piekares sviras inerces moments. Tas arī palīdzēja izstrādāt optimālu piekares kalibrāciju un nodrošināt labu piekares atsaucību. Tālākā griezes pārvade realizēta, izmantojot zobsiksnu un planetāro pārvadu. Summārais pārnesuma skaitlis ir 1:8,4, bet maksimālais elektriskā motora griešanās ātrums ir 10 000 apgriezienu minūtē.

P90099432.jpg

 

Inteliģenta rekuperācija brīvgaitā un bremzējot

BMW Motorrad veica ilgstošus testus, kuru mērķis bija panākt optimālu rekuperāciju un tādu, kas būtu ļoti skaidra skūtera vadītājam. Tas nozīmē, ka C Evolution vadīšana notiek tādā pašā veidā kā ar tradicionālu skūteru, jo rekuperācija norit automātiski, kad vien ir piemērota situācija.

Piemēram, kad vadītājs atlaiž gāzes rokturi, parastā skūterā sāktu darboties tas, ko pazīstam kā bremzēšanu ar motoru. E-skūters šajā brīdī kinētisko enerģiju pārvērš elektriskajā, papildus lādējot bateriju.

Tas pats process notiek bremzēšanas laikā, turklāt elektriskais motors, radot papildu pretestību, kalpo kā papildu bremze, bet, lai tas lieki nemazinātu ātrumu, bremzēšanas spēku monitorē sensori pie priekšējā un aizmugures riteņa. Pārdomāti izmantojot rekuperāciju, skūteram ripojot brīvgaitā vai bremzējot, elektriskā divriteņa nobraukums var tikt pagarināts no 10 līdz pat 20 procentiem.

P90099766.jpg

 

Īss uzlādes laiks un tehnoloģijas no auto nozares

Baterijas uzlāde notiek, izmantojot vai nu integrētu uzlādes ietaisi, mājas elektrotīklu vai uzlādes stacijā. Kad baterija ir izlādējusies, pilnīgas uzlādes laiks aizņem mazāk nekā trīs stundas.

Automobilim tipiskā uzlādes kontaktligzda ir paslēpta skūtera korpusā pie vadītāja kājām, savukārt kabelis aizmugurē. Dakšas konstrukcija ir tāda, lai tā derētu dažādu valstu elektrotīkla rozetēm.

Fakts, ka skūtera kontaktligzda ir identiska tai, ko montē automobiļos, C Evolution gadījumā nozīmē konkrētas priekšrocības, proti, ASV to var izmantot standartizētās elektroauto uzpildes stacijās, un šādu risinājumu pagaidām nepiedāvā neviens cits elektriskās piedziņas divritenis. C Evolution nonākot sērijveida ražošanā, tas tiks apgādāts ar atbilstoša formāta kabeli, kas derēs Eiropas stacijās.

P90099775.jpg

 

Sinerģijas efekts sadarbībā ar BMW automobiļu izstrādātājiem un tehniskā drošībā atbilstoši auto standartiem

Būdams BMW grupas uzņēmums, BMW Motorrad ir viens no nedaudzajiem motociklu ražotājiem, kam ir nepastarpināta pieeja jaunākajām izstrādēm elektroautomobiļu jomā. Sinerģija šajā gadījumā izpaužas ļoti daudzveidīgi – sākot ar unificētām detaļām un beidzot ar augstsprieguma tehnoloģijām un drošības risinājumiem, kas saistīti ar slēdžiem, kabeļiem, elektroniku, avārijas izslēgšanu u.c.

Tehnika un zināšanas šajā gadījumā ietver arī baterijas izolācijas monitoringu, augstsprieguma indikatoru un sadalītāju, pārveidotāju, kas elektrību pievada citiem elektrosistēmas patērētājiem.

Augstsprieguma drošības standarti, ko izstrādājuši vadošie automobiļu ražotāji, pirmo reizi ir attiecināti un ņemti vērā, izstrādājot divriteņu elektrisko transportlīdzekli. Izstrāde saskaņā ar ISO 26262 elektrisko divriteņu transporta vidē ir unikāla, bet tieši tā nodrošina, ka konstruēšana, dažādi drošības pasākumi tiek plānoti atbilstīgi šo sfēru regulējošiem noteikumiem, atspoguļojot jaunus sasniegumus zinātnē un tehnoloģijās.

P90099789.jpg

 

Hibrīdšasija ar zemu smaguma centru un vienkāršu vadāmību

C Evolution šasija konstruktīvi visai būtiski atšķiras no tā, ko ierasts redzēt citos Maxi-Scooter modeļos. C Evolution nav rāmja tradicionālā izpratnē. E-motorollera šasija tika izstrādāta, lai nodrošinātu taisnvirziena kustības stabilitāti uz šosejas un izveicību pilsētas satiksmē. Inženieri arī izvirzīja mērķi pēc iespējas efektīvāk izmantot zemo smaguma centru, ko nosaka baterijas izvietojums. Rezultātā motocikla centrālais nesošais elements ir lieta alumīnija baterijas korpuss, pie kura stiprina aizmugures riteņa sviru, kurā integrēta transmisija, un priekšējo piekari. Zemais smaguma centrs dabiski dod būtiskas priekšrocības – motorollera vadīšana ir ļoti viegla, un to ir vienkārši balansēt, braucot pavisam mazā ātrumā. Turklāt e-skūtera svars ir līdzīgā līmenī kā tradicionālajiem Maxi-Scooter modeļiem ar iekšdedzes motoru.

Priekšējā riteņa kontrole un tā svārstību dzēšana uzticēta 40 mm apvērstajai dakšai. Aizmugures piekares pamatelements ir vienpusēja svira, ko kontrolē kreisajā pusē uzstādīts amortizators. Nodrošinot augstu komforta līmeni, piekares gājiens priekšā un aizmugurē ir 115 mm.

P90099791.jpg

 

Vieglas riepas īpaši zemai rites pretestībai

C Evolution priekšējais ritenis ar pieciem spieķiem ir izgatavots no lieta alumīnija. Diska izmērs priekšā ir 3,5 x 17 collu, bet aizmugurē – 4,5 x 15 collu.

Nolūkā pēc iespējas samazināt rites pretestību un secīgi panākt vēl efektīvāku elektroenerģijas izlietojumu C Evolution ir sagatavotas īpaši vieglas riepas. Atbilstoši izmēram 120/70 R15 priekšā un 160/60 R15 aizmugurē Metzeler Feelgreen riepas ir konstruētas tā, lai tām būtu pavisam neliela rites pretestība un tās kalpotu ievērojamu nobraukumu. Salīdzinot ar līdzīgām riepām Metzeler Feelfree, Feelgreen piedāvā par 25% mazāku rites pretestību, tās ir ievērojami vieglākas, un tām ir efektivitāti veicinošs protektora zīmējums.

Spēcīga bremžu sistēma ar ABS

Motorollera priekšējam ritenim ir uzstādīti divi 270 mm bremžu diski un divas peldošās divu virzuļu skavas. Aizmugurē uzstādīts viens 270 mm bremžu disks, ko arī ietver peldošā skava ar diviem virzuļiem. Lai bremzēšana saglabātos nemainīgi efektīva jebkuros apstākļos, visi bremžu vadi ir armēti.

Par īpaši augstu drošības standartu gādā BMW Motorrad ABS. Sverot tikai 700 gramu un aizņemot ārkārtīgi maz vietas, Bosch 9M sistēma individuāli saistāma ar priekšējā un aizmugures riteņa bremzēšanu. Turklāt ABS programmatūra ir specifiski adaptēta, lai rekuperācija notiktu atbilstoši C Evolution prasībām. Tāpat kā BMW Motorrad Maxi-Scooter modeļos C 600 Sport un C 650 GT, arī C Evolution stāvbremze ieslēdzas automātiski, nolaižot sānu balstu.

P90099793.jpg

 

Multifunkcionāls instrumentu panelis un diožu dienasgaitas gaismas

C Evolution instrumentu panelim ir liels, viegli nolasāms TFT displejs, kas konceptuāli veidots, par pamatu ņemot paneli, ko uzstādīs i3 elektromobilī. Tas rāda braukšanas ātrumu, citus datus, baterijas uzlādes pakāpi, arī enerģijas līdzsvaru. Pēdējais tiek atainots skalā, kur redzams, vai braucējs enerģiju patērē vai to atgūst, motorolleram ripojot brīvgaitā vai bremzējot. Šī informācija pilotam palīdz rīkoties pēc iespējas efektīvāk.

Papildus tradicionālajiem indikatoriem C Evolution info displejs, protams, rāda arī tādu informāciju, ko pieprasa aktuālās regulas, proti, indikators norāda, ja ir defekts baterijas izolācijā vai tā neatdod pietiekami enerģijas, piemēram, pārkaršanas dēļ.

Priekšējais lukturu bloks nodrošina tuvās un tālās gaismas, kā arī centrā novietoto dienasgaitas gaismekli. Aizmugurē uzstādīts diožu lukturis.

Inovatīvs krāsu koncepts un dizains

C Evolution ārējais veidols turpina BMW Motorrad aizraujošās dizaina tradīcijas, piedāvājot stilu, ko var uzskatīt par emocionālu atbildi uz tehnoloģiju piedāvātajām iespējām.

Tāpat kā citus BMW markas motociklus, arī šo modeli izceļ izteiksmīga priekšējā daļa, bet tā sānu siluetu veido bumeranga formas aerodinamisks panelis. Īsā, sportiskā aizmugure sērijveida modelī būs pietiekami ietilpīga, lai uzņemtu ķiveri, un uzsver C Evolution proaktīvo dabu.

Efektīgais krāsu salikums, ko veido Light white baltā un akcentus izceļošā zaļā, Electric green uzsver transportlīdzekļa specifiskās īpašības: maksimālu draudzīgumu videi, nepārspējamu dinamiku un vienkāršu vadīšanu. Savukārt iluminētais e logo abpus baterijai akcentē elektriskā skūtera tehniski moderno raksturu.

P90099797.jpg

 

 

Oficiālais BMW Motorrad pārstāvis Latvijā
Inchcape BM Auto
Dārzciema ielā 64a, Rīga
Tālr.: 67828600
www.bmw-motorrad.lv

Jaunumi

© 2016 SIA Inchcape Motors Latvia Privātuma politika Sīkdatņu politika BMW Motorrad Inchcape Motors Latvia MINI Inchcape International BMW website