BMW Motorrad 90

Jauns starts ar vienu cilindru…

Pakļauti pēckara apstākļiem, BMW tomēr loloja cerības atsākt motociklu ražošanu. Kad kompānijai piedāvāja izgatavot braucamos ar 60 cm3 tilpumu, tā atteicās, taču tad limits tika palielināts līdz 250 cm3, un tas pavēra ceļu viencilindra modelim, ko iepazina kā R 24…

First-prize-a-BMW-R24.jpg

Kad lidmašīnu motoru rūpnīcu Minhenē un automobiļu ražotni Aizenahā pēc kara demontēja, šķita, ka BMW ir nonākusi strupceļā. Motociklu izgatavošana bija pārcelta uz Aizenahu, kas nu atradās padomju spēku kontrolētajā teritorijā, un kompānijas rīcībā vairs nebija ne iekārtu, ne tehniskās dokumentācijas.

Lai kaut kā turpinātu darbu, uzņēmums remontēja agrāk saražotos motociklus un izgatavoja dažādas mājsaimniecības preces. Jaunas cerības talantīgajiem konstruktoriem un inženieriem parādījās līdz ar motora tilpuma limita palielināšanu, ļaujot viņiem atkal ķerties pie tā, ko sekmīgi bija darījuši līdz karam.

Paredzamā kārtā lielākās grūtības sagādāja tehniskās dokumentācijas trūkums: runa bija ne tikai par motocikliem, bet iekārtām to izgatavošanai. Par laimi, vadošajam BMW inženierim Alfrēdam Bēningam un viņa komandai bija liels atbalsts no dīleriem, kuri nodrošināja daļas, kas bija vajadzīgas jaunu modeļu izstrādei. Konstruktoriem nekas cits neatlika kā izjaukt R 23 līdz pēdējai skrūvītei, izmērīt detaļas un rasējumus radīt no jauna.

Par pirmo pēckara BMW modeli kļuva 250 cm3 R 24, kas bija balstīts uz pirmskara R 23. Ar rūpnīcas darbinieku apņēmību pirmie darbi tika pabeigti 1947. gada vasarā, un 1948. gadā Ženēvas salonā BMW varēja izrādīt jaunumus.

Rāmis un ritošā daļa no pirmskara R 23 bija apvienoti ar modernu, palielinātas kompresijas viencilindra motoru, kas attīstīja 12 ZS. Tam bija aizdedze ar centrbēdzes regulatoru, labāks gāzu sadales mehānisms, kā arī četrpakāpju pārnesumkārba ar kājas pārslēgu un Bing karburators iepriekš izmantotā Amal vietā.

Ar 95 km/h maksimālo ātrumu vieglais R 24 (130 kg) bija pieejams, efektīvs, utilitārs motocikls, kas uz 100 km patērēja tikai 3,5 litrus degvielas. Tam nebija komfortablas aizmugurējās piekares kā dažiem pirmskara bokseriem – šādas lietas atgriezās vēlāk, toties tas maksāja 1750 Vācijas marku, kas tālaika Vācijā bija ļoti no svara.

Darbgaldu un materiālu trūkums aizvien ierobežoja ražošanu, taču tas mainījās, kad sabiedrotie atjaunoja pieeju motociklu izgatavošanai nepieciešamajām lietām. Pirmais R 24 tika pabeigts 1948. gada 17. decembrī, un to kā balvu pasniedza vienam no rūpnīcas darbiniekiem.

Kad R 24 parādīja Hannoveres izstādē, publikas interese pārsniedza visas prognozes: BMW saņēma 2500 pasūtījumu. Modelis baudīja pieprasījumu, par kādu kompānija nebija sapņojusi, – 1949. gadā vien R 24 izvēlējās 9144 pircēji.

Lai arī R 24 ražoja tikai līdz 1950. gadam, kā pirmajam pēckara modelim tam bija nozīmīga vēsturiskā loma. Kopā tika izgatavoti 12 020 R 24, un to nomainīja R 25, kas nāca klajā tajā pašā gadā, kad BMW atgriezās pie divcilindru bokseriem. Taču tieši viencilindra modeļi bija tie, ko ražoja visvairāk un kas spēkus tikai vēl atgūstošajā pēckara Vācijā ļāva sasniegt agrāk neredzētus komerciālos panākumus.

© 2016 SIA Inchcape Motors Latvia Privātuma politika Sīkdatņu politika BMW Motorrad Inchcape Motors Latvia MINI Inchcape International BMW website