BMW Motorrad 90

Henne un viņa ātruma rekordu baltā ola.

Motociklisti un sacīkstes – tās ir lietas, kas iet roku rokā. No skatītāja viedokļa vīri un motocikli, kas var cīnīties ar līdzīgiem spēkiem, gādā par lielisku izrādi. Runa nav tikai par trasi, bet jebkuru vietu, kur vien var braukt ar motociklu. Viena tāda arēna ir garas taisnes, uz kurām sasniedz ātruma rekordus, – lietu, par kuru BMW zina vairāk nekā vairums citu.

1.jpg

Foto: Henne salocījies uz sava turbomotocikla.

Motociklu ātruma rekordu vēsture ir gara un notikumiem bagāta, padarot slavenus vīrus un sievas, kas mēģinājuši un dažkārt sasnieguši jaunus rekordus. Viena no zvaigznēm, kas spīdējusi spožāk nekā citas, ir leģendārais vācu motociklists, autobraucējs un zvērināts čempions Ernsts Jakobs Henne. Viņam pieder daudzi tituli, taču Hennes karjeras augstākais punkts bija periods no 1929. līdz 1937. gadam, kad viņš sasniedza 76 ātruma rekordus.

2.jpgHennes pirmie soļi pretī panākumiem sākās 15 gadu vecumā, kad viņš ieguva tiesības vadīt motociklu. 19 gados jaunais mehāniķa māceklis jau bija īsts tehnikas pazinējs un taktiķis, un šādas prasmes viņam deva iespēju strādāt BMW. Kad Henne sasniedza 23 gadu vecumu, viņam radās iespēja piedalīties sacensībās, un, vadot drauga motociklu, viņš izcīnīja trešo vietu. Hennes motosportista karjera bija sākusies.

Nebija viegli pārliecināt BMW atbalstīt mēģinājumus sasniegt jaunus ātruma rekordus, taču pēc garām sarunām darba devējs piekrita apgādāt sportistu, un daži no rekordiem tika gūti, izmantojot uz BMW R 63 bāzes izveidotu motociklu ar 735 cm3 turbomotoru. 1929. gada 19. septembrī, vien dažu stundu nogrieznī, Henne satrieca astoņus pasaules rekordus. Diemžēl oficiāli tika atzīti puse no braucieniem, tomēr tas neatturēja censoni turpināt iesākto...

Hennes un viņa tehnikas spēki auga augumā. Viņš aizsāka aerodinamiska, apkļauta ekipējuma izmantošanu, viņš sāka izmantot aerodinamisku ķiveri, kādas vēl šodien varam redzēt galvā distanču slēpotājiem un treka velosipēdistiem. Ar pieaugoša draugu un tehnikas ekspertu loka atbalstu Henne aizsāka būvēt aerodinamiski superefektīvas motociklu virsbūves, kam bija jāpalīdz pievārēt aizvien pieaugošu starptautisko konkurenci. Baltā krāsā nokrāsotais, lidmašīnas kokpitam līdzīgais motocikls populāru padarīja frāzi “Henne un viņa ola”, kas lieliski saskanēja ar iesauku Baltais Spoks, ko Henne izpelnījās par to, ka allaž valkāja baltu sporta apģērbu.

Hennes neatlaidība deva rezultātus, un 1937. gada 28. novembrī uz slēgta lielceļa Vācijā viņš sasniedza jaunu pasaules ātruma rekordu. Paslēpies aiz virsbūves paneļiem, viņš ar 500 cm3 turbomotora motociklu veica divus nepieciešamos braucienus. Vidējais ātrums bija 279,5 km/h. Tam laikam tas bija tik fenomenāls ātrums, ka rekorda oficiālai pārspēšanai bija nepieciešami 14 gari gadi.

Pēc lielā sasnieguma Ernsts Jakobs Henne pameta ātruma medību skatuvi, taču neaizmirsa ātruma aizrautību un turpināja braukt ar motociklu. Pirms 2005. gada 24. maijā aizgājis viņsaulē, Henne uzstādīja vēl vienu rekordu, sasniegdams 101. dzimšanas dienu. Ernsts Jakobs Henne bija džentlmenis, īsta leģenda un viens no ātrākajiem vīriem, kādi jebkad dzīvojuši.

3.jpg

Foto: 1937. gads: Ernsts Henne un viņa “mūžīgais” ātruma rekords ar 279,5 km/h.

Taču jauni rekordi tiek sasniegti arī tagad, un ātrākās tehnikas rindās atkal ir BMW. Viena no spilgtākajām zvaigznēm šajās sacensībās ir Valērija Tomsone, drosmīga lēdija, kura nāk no Skotsdeilas Arizonā, ASV. Viņas izvēle ir S 1000 RR ar 193 ZS.

Dalība Amerikā populārajās dragreisa sacīkstēs vairāku gadu garumā, arī elitārajā NHRA Pro klasē, pamodināja Valērijā interesi par vēl lielākiem skaitļiem. Tomsones pirmā iespēja izmēģināt spēku ātruma rekordu laukā nāca 2011. gadā. Tam sekoja 323,4 km/h brauciens uz Bonevilas sāļezera Jūtā ikgadējā ātruma fanātiķu saietā. Tieši tur un tad Valērija saprata, ka viņu pārņēmis ātruma drudzis, un, ķeroties pie lietas ar apņēmību, kas spētu izkustināt Zemes asi, 2012. gadā viņa uzstādīja trīs jaunus nacionālos ātruma rekordus.

4.jpg

Valērijas Tomsones personīgais maksimālais ātrums ir 337,157 km/h, kas ir lielākais, kāds jebkad sasniegts ar standarta S 1000 RR. Tas tika paveikts Modžeivas lidlaukā Kalifornijā 2012. gada 2. jūnijā, un atbilstoši noteikumiem izmaninīta bija vien ķēdes pārvada zobratu attiecība, kā arī tika izmantota sacīkšu degviela.

Bet kas gan ir tas, kas piesaista entuziastus, kuri tiecas braukt ar līdz galam pagrieztu gāzes rokturi un uz motora maksimālo iespēju robežas, tam turpinoties daudz ilgāk nekā vien dažas sekundes? Un kā sagatavot S 1000 RR, kā sagatavoties pašam dalībai ātruma rekorda sasniegšanā?

“Es domāju, tā ir iespēja apvienot prieku no braukšanas ar motociklu un lielu ātrumu pilnīgā drošībā,” saka Tomsone. “Un tas, dodoties pretī jaunam rekordam. Tagad, kad ir uzstādīts jauns sērijveida motociklu rekords, mēs pāriesim uz pārbūvēto motociklu klasi. BMW Motorrad ASV nodaļa Team Valerie Thompson Racing palīdz ar tehniskajām zināšanām. Esam saņēmuši arī programmējamu BMW Motorrad HP motora vadības bloku, HP-Akrapovič izplūdes sistēmu, un tas ir nopietns pirmais solis pretī jaunam rezultātam.”

“Kad notiek mēģinājums uzstādīt jaunu ātruma rekordu, nav laika domāt par ko citu, tikai par braukšanas tehniku. Galvā jāpārliek garš saraksts: vai es pārnesumus pārslēdzu īstajā brīdī? Vai mani elkoņi ir pietiekami piekļauti? Vai mani ceļgali nav par tālu uz āru? Vai poza uz motocikla ir optimāla? Vienlaikus ir svarīgi būt absolūti modram un gatavam braukšanas virziena maiņām. Virsmas izliekumi un nelīdzenumi motociklu var viegli novirzīt no kursa.”

5.jpg

“Nākamais svarīgais jautājums – kur ir laika ņemšanas iekārtas gaisma vai finiša līnija. Tas ir no svara, jo, šķērsojot līniju, tai ne vienmēr seko gara bremzēšanas josla. Pie šādiem ātrumiem motocikls vienā mirklī paveic lielu distanci. Jums jāsaglabā aukstasinība un koncentrēšanās. Tas palīdz, īpaši, ja vadāt tādu mašīnu kā RR, kas spēj attīstīt milzīgu ātrumu un vienlaikus ir ļoti, ļoti stabils motocikls.”

Vairāk informācijas par Team Valerie Thompson Racing un Valērijas piedzīvojumiem meklējiet www.ValarieThompsonracing.com, savukārt turpinājumu par BMW Motorrad 90 gadiem gaidiet jau nākamajā nedēļā.

© 2016 SIA Inchcape Motors Latvia Privātuma politika Sīkdatņu politika BMW Motorrad Inchcape Motors Latvia MINI Inchcape International BMW website